Străinătate-Republica Moldova

Vrând, nevrând, Republica Moldova este străinătate, ok, nu știu dacă pentru cei care se laudă au cursuri, masterate, doctorate, parteneriate în străinătate, dar e o altă țară. Chiar dacă uneori ne doare, Republica Moldova va rămâne mult timp o țară, despărțită de România, pentru că are acolo un ghimpe – Transnistria – ce e greu de rezolvat.

Am fost în Moldova încă din timpul studenției, iar impresia a fost una simplă: haos, sărăcie, violență. Am mers cu trenul de la Iași, la graniță s-au shimbat osiile cu roți (în Moldova și tot spațiu fost sovietic este alt ecartament la tren… ei au de trecut Trans-Siberiana, noi nu prea avem) și ne-a lovit realitatea moldoveană: oameni simpli, grijulii, mulți sărați, mulți aroganți, o scară rulantă de la principalul mall din Moldova care suna îngrozitor…

Am mers la Mitropolia Moldovei, care, în imaginație, era o clădire somptuoasă din centrul Chișinîului, dar… am găsit cu greu intrarea într-un „bloc”, cu câteva încăperi, din păcate Mitropolia Moldovei dependentă de Patriarhia Rusiei era atunci la putere… apropo, chiar nu știu acum…

Am văzut și una-două biserici, foarte sărace, care mai voiau încă să păstreze legătura cu România.  Din păcate, majoritatea absolvenților, cu bursă ai facultăților și seminariilor teologice din România au trecut sub ascultarea Patriarhiei din Moscova.

Am primit de mai multe ori observația să nu ne prindă seara, că sunt mulți „racheți”, dar eram trei „…” care speriam și săracii copii din Iași care circulau fără bilet când ne urcam în tramvai, așa că nu ne păsa.

Din fericire, după o apă și ceva mâncare care ni s-a părut enorm de ieftină, ne-am întors sănătoși în țară.

M-am reîntors apoi de mai multe ori în Moldova, iar părerea:

• un drum principal e construit de americani;
  • prețurile s-au aliniat cu cele românești, așa că greu mai găsești ceva diferit;
  • Ok, referitor la prețuri, nu mă refer la produsele cu acciză (țigări, alcool, combustibili etc.)
  • M-am bucurat de bomboanele Bucuria, bune, dar uneori prea scumpe pentru un nedoritor de dulciuri;
  • am intrat pe contrasens în Chișinău cu mașina… ok, mai civilizată reacția decât am văzut la București;
  • M-am simțit în deplină siguranță în Chișinău și toate zonele în care am fost (ok, am avut o chestie în care am intrat în locul de parcare înaintea altuia, s-a enervat a coborât din mașină, am coborât și noi căci acolo aveam treabă, s-a uitat și a fugit… probabil era grăbit și a uitat AK acasă…)…
  • Am văzut Cricova, nu prea ieftină, dar nici scumpă și foarte faină degustarea și toate explicațiile;
  • am mers la multe muzee și mai ales rurale… foarte fain, o mică vizită, m-am îmbrăcat și în uniforme rusești, cu pușcă cu tot, iar după vizită, normal, am servit o cană de vin, oferit la găleată… super fain…
  • Am servit și răchiu de săcărică, într-o seară o să vă placă, cu un raft din frigider cu vin, sigur vă permiteți, așa au fost prețurile acum 4 ani;
  • Am vizitat o m-re și am rămas în noroi cu mașina, în drum spre casă, nu mai țin minte cum se numea, dar dacă vrea cineva, pot să caut…;
  • Ne-am simțit în largul nostru și la plimbările de seară din centrul Chișinăului… e super fain și e super sigur pentru cei care nu au aroganțe de șmecheri.
  • Am luat și multe sticle și cărți/vin, dar am avut noroc că eram cu documente clare oficiale și am trecut cu un portbagaj plin… cred că erau niște norme, dar… a fost o eroare acum 4 ani…

Nu vreau să pun la mai multe experiența din Transnistria. Este un teritoriu artificial creat de ruși în timpul dominației sovietice, în general peste Nistru, cu scopul de a-și păstra forța armată și influența în zonă. (la fel e și Estonia, Lituania… dar într-un alt articol și cu alți dominatori..)

Poate e greu, dar am trecut, fără a fi controlați, printre tancurile sovietice și tranșee. Normal că nu m-am abținut și am întrebat pe cei de acolo un lucru simplu pentru noi: „Cum stați cu tancurile și armata rusă lângă voi?” Răspunsul unanim a fost: „Ei sunt pacificatorii!!!”, iar tu român, european spui mai mult?

OK, spune, dar și fă ceva, oamenii ăia asta văd. NU există, sincer, nici o cale de a aduce TRANSNISTRIA la Moldova!!! Nu!!! Căutați, stimaților care stați doar în birouri și nu știți realitatea din zonă, o soluție. Nu găsitți? Acasă! Alții!!!

Am pus în imagine o fotografie din cetatea Soroca, peste Nistru..  eu nu pot comenta nimic, dacă doriți…

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *